A aluna Inês Criado Figueiredo do 12.º ano participou no European DNA Day Essay Contest 2019, organizado pela European Society of Human Genetics, com o Ensaio Científico “Gene Editing or Playing God in the Garden of Eden”, enquadrado no seguinte desafio: “Why does gene editing work, and why are the expectations for this approach so high?”.
A Inês tinha como desafio defender criticamente a sua posição relativamente à edição genética.
Ao longo do seu ensaio, várias questões foram sendo confrontadas com inúmeras explicações e dados científicos; e o seu ensaio não podia começar de forma mais surpreendente:
«Base editing, gene drives, epigenome editing… how far are we from playing God and bring to life the ‘Replicants’ from Blade Runner dystopian Los Angeles fiction film foreseen for 2019?»
TALEN, ZFN, AAV, crRNA:tracrRNA, CRISPR-Cas9… «Is this playing God or doing Science aided by Technology?» Um ensaio fantástico que nos faz refletir sobre o impacto dos avanços da genética, e da edição gnética, na vida humana.
E termina a Inês: «Gene editing has a direct impact on human life but what about its risks? Firstly, although the human genome is all sequenced, the way it regulates itself is not known yet. Secondly, there could easily be appropriation of this powerful technology by biohackers, escaping the rules of security and transparency. Thirdly, going too far, taking actions that are irreversible for future generations. Fourthly, miss the target: there is always a chance of “off-target” edits that can disrupt crucial functions. And last but not least, the Germline Editing effect or, the risk of the Designer Babies. Editing eggs and sperm can fix defective genes preventing babies from inheriting serious diseases. But what about using it for social rather than medical reasons? Could we run faster, be taller, choose de colour of our eyes or be more intelligent? Scientists are now asking for a global moratorium on heritable gene editing. Our essence lies on breaking boundaries. Will enhanced human beings turn us onto Synthetic Humans prophecy of Ridley Scott? Back to the future.»
Para a avaliação do trabalho era solicitado que o mesmo contivesse argumentos bem construídos e fundamentados, indicativos de um conhecimento efetivo sobre o tópico selecionado.
Foi constituído um painel de 36 avaliadores independentes que teceram rasgados elogios ao ensaio da Inês:
«Your essay has impressed the members of the jury based on its originality, its scientific content and the fact that you expressed so clearly your views on gene editing. We do hope that your interest in genetics and DNA will continue to grow over the years and that you will continue to follow the developments in the field. We wish you all the best in your future studies.»
O ensaio obteve a seguinte pontuação, nos diferentes parâmetros avaliados:

  1. ‘Overall accuracy of genetic content’: 5.5 pontos/ 7 pontos;
  2. ‘Use of evidence to support an argument’: 3 pontos/ 3 pontos;
  3. ‘Is the essay focused on question?’: 3 pontos/ 3 pontos;
  4. ‘Writing quality [clear thesis, composition]’: 4.5 pontos/ 5 pontos;
  5. ‘ References and citations [0-2 pts for several high-quality sources]’: 2 pontos/ 2 pontos.

Muitos parabéns, querida Inês, pela tua dedicação.